TJa, hoe promoot je nu een nieuwe webshop?
- Geplaatst op
- Door Ilse & Dennis
- 0

We zijn nu een kleine twee weken bezig met onze nieuwe webshop. We mogen tot op heden niet klagen. De orders komen al binnen en daar zijn wij natuurlijk bijzonder blij mee. Maar dit weekend vroegen we ons af hoe we nu het beste onze webshop kunnen promoten? Hoe komen we onder de aandacht van het Nederlandse publiek?
Mond-tot-mond reclame
Mond tot mond reclame is natuurlijk de beste reclame die je je als nieuwe webshop kunt wensen? Onze nieuwe fans die de afgelopen dagen een Airpart Art bord hebben mogen ontvangen helpen ons daar enorm mee? Ze plaatsen foto's van hun nieuwe aanwinst op Social Media zoals Facebook en Instagram. Dit levert al leuke reacties op en nog leuker, ook nieuwe bestellingen. Ons inziens is dit de beste vorm van promotie die je kunt hebben? Mensen moeten enthousiast over je praten tegen vrienden en kennissen. Zo worden ze soort van ambassadeur van jouw merk. Toch? Dit weekend waren we op een gezellig feestje. Omdat we nog een bestelling in de auto hadden liggen en we tegen de aanwezige hadden verteld waar we mee zijn gestart, werd het bord al snel uit de auto en uit de verpakking gehaald om iedereen te laten proeven van onze idee. Weer erg veel enthousiaste reacties en gelijk twee nieuwe bestellingen erbij! Mooi!
Dit is dan ook het soort promotie waar we ons zoveel mogelijk op willen focussen? Persoonlijk contact met onze fans. Wanneer mogelijk de bestellingen persoonlijk afleveren bij de fans. We noemen ze fans omdat we "klant" zo'n zware benaming vinden. We willen een fanbase creëeren die ons volgt, uitdraagt en promoot onder hun netwerk.
Adverteren op Social Media
Tegenwoordig kunnen we niet meer zonder de verschillende vormen van Social Media. We besteden dagelijks erg veel tijd aan het bijhouden van onze contacten op Facebook, Twitter, Instagram en ga zo maar door. Als beginnende webshop-eigenaren zijn we dan momenteel ook erg intensief bezign op deze Mediakanalen. Ieder uur kijken hoeveel nieuwe "likes" we erbij hebben. Hoe vaak worden onze posts bekeken? Hoeveel mensen bereiken we met Social Media? Alles wordt je door de aanbieders netjes voorgeschoteld. Maar wat zeggen deze cijfertjes nu precies? Kun je aan het aantal likes aflezen of je een succesvolle webshop hebt? Kun je de cijfertjes vertalen naar het aantal bestellingen dat je binnenkrijgt? Nee! Dat vinden wij? Facebook geeft je de mogelijkheid om je pagina en/of berichten te promoten. Dat hebben we de afgelopen dagen gedaan. Nu is het in zo'n korte tijd dat we live zijn natuurlijk moeilijk te zeggen of dit veel of weinig oplevert. We zien dat wanneer er een bericht op facebook of onze pagina promoten, dat er dan gemiddeld 10 likes per dag bijkomen? Maar dit vertaald zich natuurlijk niet direct in 10 nieuwe bestellingen in onze webshop. Je kunt je promotie richten op een specifieke doelgroep die je zelf kunt samenstellen. Land, geslacht, leeftijd, interesses. Hoe meer je investeert, hoe meer "likes" en websitebezoeken Facebook "garandeert". Wat mij in deze eerste twee weken wel opviel na het plaatsen van zo'n promotie is dat je ook een bepaald aantal "likes" krijgt van profielen waaruit blijkt dat die alleen maar zijn opgericht om pagina's te liken. Spookprofielen noem ik ze. Je investeert dus elke dag een paar euro waarbij vervolgens 1/3 deel van de likes die je ermee bijkrijgt, bestaan uit deze Spookprofielen. Weggegooid geld of niet?
Acties op Facebook
Eigenlijk mag het niet van Facebook, maar toch doet bijna iedereen het. Wij ook! Like, Share en Win-acties op facebook. Op de eerste dag dat we live waren hebben we eenzelfde actie op Facebook gezet. Dit levert erg veel respons op. Maar dan komt het. Omdat veel mensen de privacyinstellingen op Facebook zo ingesteld hebben dat alleen directe contacten shares kunnen zien, is het voor ons onmogelijk om 100% eerlijk een winnaar te kiezen. Toen ons dit opviel, zijn we ons eens gaan inlezen in de voor- en nadelen van dit soort acties? Iedere marketeer heeft er wel een andere mening over. De een zegt doen en de ander vindt het een grote no-no. Officieel mag je van Facebook geen soortgelijke actie voeren. Je mag namelijk mensen niet verplichten om berichten en/of pagina's te liken en te sharen om ze kans te maken iets te winnen. Dit weekend las ik ook een artikel dat. Tot dit weekend werd "Like & Win" nog geaccepteert door Facebook. Maar dat is nu ook verleden tijd. Ik verwijs hierbij graag naar de volgende pagina: http://blog.fanbooster.com/fan-gates-no-more/.
Na het lezen van dit artikel zijn we eens na gaan denken. Als je bij jezelf na gaat, wordt je tegenwoordig doodgegooid met Like & Win-acties of Like, Share & Win-acties op Facebook. Wie klikt er nog op? Als we naar onszelf kijken denken we altijd: "Wij winnen toch nooit". Tja en vaak klopt dat ook omdat we onze privacyinstellingen op Facebook zo hebben ingesteld dat de bedrijven die we gratis en voor niets promoten niet kunnen zien of we het bericht hebben gedeeld. Niet eerlijk dus! Dus hoe gaan we er nou voor zorgen dat wij met onze nieuwe webshop een steeds grotere fanbase gaan krijgen?
Content waar onze fans naaruit kijken
Nieuwe producten delen. Foto's van onze fans laten zien. Interessante en leuke artikelen (blogs) schrijven. Zaken die onze fans hopelijk graag zien en willen lezen of nog mooier delen met hun netwerk. Interactie creëeren op onze Social Media pagina's. Vragen stellen aan onze fans. Bijvoorbeeld wat zij van bepaalde ontwerpen vinden? Hebben ze zelf ideëen over bepaalde omtwerpen die ze graag aan de muur zouden hangen. Dit is de kant die wij op willen. Onze fans moeten uiteindelijk onze webshop succesvol maken!Kortom erg veel stof voor ons om de komende dagen over na te denken! Tot die tijd hebben we natuurlijk nog wel onze Like, Share & Win-actie lopen tot dinsdag 19 augustus! :-) Tja, want die gaan we nu natuurlijk niet cancellen. De winnaar zullen we uiteraard wel showen op onze Facebookpagina!
Ilse & Dennis
Reacties
Wees de eerste om te reageren...